”Därför är cross-publicering en dålig idé”

Har ni läst Thomas Baekdals utmärkta artikel i Resume från i somras med samma rubrik som denna artikel om att cross-publicering och Aller Medias idé om ämnesdeskar är en dålig idé? Om inte, läs den här! Thomas huvudargument är att cross-publicering förstör en tidnings särprägel, och det är ju ett väldigt viktigt argument. Jag skulle vilja lägga till ytterligare en dimension med denna artikel, och det är att cross-publicering också riskerar att skapa otydligt ansvar, sämre drivkraft och därmed sämre innehåll.  

Är det inte så att en tidnings eller annan mediekanals framgång i stor utsträckning bygger på en ansvarig redaktörs drivkraft att inom ett visst ämnesområde skapa en produkt som fångar och engagerar så många nöjda läsare som möjligt? Duktiga chefredaktörer som jag har träffat vill, och kräver, att ta fullt ansvar för innehållet vilket innebär att de själva vill välja vilka som ska jobba för tidningen och vilka frilansare som ska användas. Kan ni tänka er någon riktigt bra tidning, film eller annan kreativ kanal där det inte finns någon som tydligt har fullt ansvar för innehållet? 

Låt oss säga att Aller Media skapar en ämnesdesk för exempelvis hälsa. Då måste en chefredaktör inom förlaget använda deras artiklar om de ska publicera något om hälsa vare sig de vill eller inte, detsamma gäller för andra ämnesområden. Vad händer då? Chefredaktören känner inte fullt ansvar för innehållet i sin tidning, vilket ger en mindre drivkraft att prestera på topp, samtidigt som de måste välja material som de inte tycker håller. Tillsammans ger det ett sämre innehåll. Det är faktiskt också vanligt att många av de bästa chefredaktörerna slutar om de inte får fullt ansvar för innehållet. Något som bland annat har hänt inom dagstidningskoncernen Mittmedia när bland annat sporten och kulturen har centraliserats och därmed ligger utanför chefredaktörernas ansvar. Det har också hänt inom Egmont Publishing när innehållet i de digitala kanalerna har centraliserats och ligger utanför chefredaktörernas ansvar. 

Det är inte bara chefredaktörerna som presterar sämre i samband med cross-publicering, detsamma sak gäller reportrarna. En duktig reporter brinner naturligtvis också för sitt ämnesområde, men också för en viss tidningstitel och dess läsare. En reporter som inte vet i vilken tidning artikeln som han eller hon håller på med ska publiceras blir mindre engagerad och gör ett sämre jobb. En reporter som skriver för många titlar kommer också att ha en otydlig uppdragsgivare eller chef. Vad händer med de bästa reportrarna då? En annan aspekt är att tidningar som har börjat med medlemskap som inte ger tillgång till fler artiklar men en möjlighet för läsarna att ha mer kontakt med redaktionen, eller tidningar som exempelvis satsar på event som hålls av medlemmar inom redaktionen, kommer att ha svårt att visa upp en enhetlig redaktion.  

I tider då vi har kommit fram till att innehållet är viktigare än någonsin för att lyckas som publicist behöver vi chefredaktörer och reportrar som presterar på topp, något de inte kommer att göra med cross-publiceringsmodellen.

Hur ska man då göra om man vill utnyttja synergier inom ett mediehus men inte vill kväva drivkraften? Det finns faktiskt en del riktigt bra alternativ. Samarbetsmodellen som Thomas Baekdal presenterar är en utmärkt modell för produktutveckling. Det finns också en modell som fungerar bra när närstående titlar ska samarbeta. Den går ut på att dela in titlarna i ett antal affärsområden. En chefredaktör eller redaktör har fullt ansvar för innehållet för respektive titel i alla kanaler. En affärsområdeschef som också är chefredaktör för en av titlarna (annars blir det för många chefled) är ansvarig för affärsområdets resultat, och för exempelvis formgivning, digital publicering och kanske personal. För större organisationer exempelvis inom dagstidningsbranschen kan det krävas en separat affärsområdeschef på det sättet som exempelvis dagstidningskoncernen Gota Media har organiserat sig. 

Hör gärna av er om ni har frågor, vill veta mer eller tycker annorlunda.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close