Aktiviteter för nyhetsmedier för att ta tillbaka marknadsandelar inom annonsaffären

Medieföretagen har de senaste åren tappat en oförtjänt stor andel av reklamintäkterna, något som en del medieföretag anser att det inte går att göra något åt. Om man fortsätter att sitta still i båten är risken stor att den nedgång av annonsintäkterna vi ser i krisens tecken blir bestående. Den extra tid som krisen skapar är ett gyllene tillfälle att dra igång aktiviteter för att ta tillbaka marknadsandelar när tiderna bli mer normala. Förutsättningarna är idag väldigt goda:

✅ Medieföretagen har idag fler läsare och större förtroende än på länge

✅ Medieföretagen har idag en starkare kanalmix att erbjuda annonsörer än vad de har haft på länge i både digitala och traditionella kanaler

✅ Det börjar finnas en tillnyktrad syn hos annonsörerna på värdet av att utnyttja fler kanaler och synas brett

✅ Trenden i krisens tecken är att värna om lokala och nationella företag, inte internationella jättar

För att lyckas kommer det att kräva en hel del arbete, kunskap, stöd och inte minst samarbeten inom branschen. Och det är dags att börja nu, risken är annars väldigt stor att det blir som vanligt – de starka (läs Google och Facebook) går ännu starkare ur krisen.

https://lnkd.in/e2fwmdQ

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: