Fack- och branschtidningar går från att ge ut en tidning till att bli ett kunskapscentrum för branschen


9 tips, så kan fack- och branschtidningar gå från att ge ut en tidning till att bli ett kunskapscentrum för branschen:

  • Vara ständigt aktuell, inte bara 6 eller 12 gånger per år när papperstidningen kommer ut genom att:
    • kontinuerligt publicera nyheter och artiklar och kanske starta en podd eller TV
    • regelbundet ge ut ett nyhetsbrev, eller flera anpassade för olika målgrupper
    • marknadsför er och skapa engagemang i sociala medier
  • Genomför läsarundersökningar för att ta reda på hur din målgrupp ser ut, deras behov, önskemål och synpunkter
  • Säkra läsarunderlaget framöver genom att erbjuda ett helt digitalt alternativ för prenumeranter och nå framtidens läsare och beslutsfattare genom att engagera studenter inom professionen
  • Vara ett kunskapscentrum för branschen. Se till att alla tidigare utgivna tidningar och artiklar är sökbara på sajten och via Google. Bli branschens centrum för konferenser och utbildningar
  • Bli branschens centrum för jobb&karriär Samla platsannonser på sajten. Skriva mer om arbetsplatser och karriär
  • Vara ett attraktivt annonsorgan och en marknadsföringsplats för branschen i olika kanaler och hjälpa annonsörerna med deras marknadsföring istället för att bara sälja utrymme i tidningen
  • Utveckla tidningens form och effektivisera tidningens produktion genom att ha vissa sidor mer mallade, tidigare planering och tydligare ansvarsfördelning i tidningsproduktionen
  • Inför enkel, modern och kostnadseffektiv teknik för att hålla koll på prenumeranter och annonsörer, individuell inloggning, e-tidningslösning, betallösning och möjlighet att låsa artiklar så att de endast är tillgängliga för prenumeranter etc
  • Digitalisering och medieutveckling ger möjligheter men kräver samtidigt utvecklingsarbete och affärsutveckling. Våga satsa nu, alternativet om ingenting görs är att det långsamt men säkert går nedåt

Jag, Håkan Helander på Paragram, har stor erfarenhet av att hjälpa branschorganisationer och branschtidningar som affärsutvecklare och projektledare i utvecklingsarbetet. Det gäller t ex Ny Teknik, Betongföreningen och tidningen Betong, Tandläkarförbundet och Tandläkartidningen. Just nu arbetar jag med branschorganisationen Svebio och tidningarna Bioenergi och Bioenergy International.

Boka ett kostnadsfritt möte med mig genom att klicka här, på plats hos er eller digitalt eller ett telefonsamtal så lyssnar jag gärna på era behov och kan berätta om exempel på hur andra branschtidningar har gått till väga för att utveckla sin verksamhet.

%d bloggare gillar detta: