Utveckling av den digitala potentialen för Sveriges ledande tidningar inom Bioenergi

Bioenergiföreningen Svebio

2021-2022
  • Det började efter sommaren 2021 med att vi hjälpte tidningen Bioenergi att hitta en ny formgivare, och snart var superduktiga Linn på plats.
  • Nästa mål var att konvertera webbtrafik till betalande prenumeranter för Svebios engelskspråkiga ledande tidning inom Bioenergi, Bioenergy International. De hade då många läsare och besökare på sin webbsajt, men i och med att man inte hade någon betalvägg så gav det inga intäkter. Sedan har man också en dyr distribution av papperstidningar till olika länder. Om vi kunde konvertera en del av dem till betalande digitala läsare fanns det pengar att tjäna. Om vi skulle nå våra mål kom vi också fram till att webbsajten behövde uppdateras, bli toppmodern och branschledande.
  • Samtidigt fanns det ett behov av att utveckla webbsajten för Svebios svenska bransch- och medlemstidning Bioenergitidningen och få igång en digital prenumerationsaffär även för den. Det är fördelen med att ha två tidningar, allt vi gör för den internationella tidningen kan vi även genomföra för den svenska tidningen.
  • Vad vi behövde göra var att ha några workshops för att samordna nuläge, potential och gemensam plan. Vi behövde hitta en digital byrå som kunde hjälpa oss att utveckla två toppmoderna tidningssajter. Efter ett tag hittade vi fantastiskt duktiga Wonderfour. För att fokusera mer på de digitala produkterna behövde vi också bli bättre på planering och arbetssätt. Vi behövde också upphandla system för låsning av premiuminnehåll och möjligheten att betala med kort. Det hela slutade med att vi också behövde upphandla ett nytt prenumerationssystem.
  • Genomförandet har gått bra och de nya sajterna lanserades den 6 april. Nu jobbar vi vidare med att införa en effektiv e-tidningslösning och få ökad tillväxt i den digitala prenumerationsaffären.
  • Paragram fungerar som Svebios och tidningarnas affärsutvecklare och projektledare ett visst antal timmar per vecka och ansvarar för utvecklingsarbetet.
Vi är glada att vi anlitat Håkan som projektledare när vi utvecklat våra två tidningars digitala potential. Förutom att vara en sann tidningsspecialist och en affärsmässig och drivande projektledare har Håkan också en förmåga att smälta in i gruppen och få med sig organisationen. Det har gett en positiv känsla och goda resultat.
Gustav Melin,  VD Bioenergiföreningen Svebio