Hur fördelar du din marknadsföringsbudget för att er verksamhet ska växa?

Här är några rekommenderade grundregler:

Fördelning av marknadsbudget
Som regel ska du lägga 60% av din marknadsföringsbudget på långsiktig varumärkesbyggande annonsering. 40% kan du lägga på mer kortsiktiga försäljningsdrivande kampanjer där du snabbare vill nå resultat. Fördelningen är ett genomsnitt och anpassas till olika branscher och om du är ett etablerat eller nystartat varumärke.

Val av mediekanaler för varumärkesdrivande annonsering
Vilka medier och kanaler som är lämpliga för din långsiktiga annonsering beror på budget, målgrupp och bransch. Enligt många nya studier ger medier som TV, video/youtube, dagstidningar, magasin, radio, utomhus bäst effekt – både i form av uppmärksamhet, men också att det är en omgivning som är positiv att synas i. Räckvidden, alltså hur många människor du når, i förhållande till kostnad är väldigt viktigt när det gäller varumärkesannonsering. Idag är det svårt att jämföra räckvidd i olika medieslag i och med att det finns få standardiserade mätmetoder, exempelvis kan sajter som mäter besökare (webbläsare) veckovis få trafiksiffror som är 5-10 gånger högre än de som mäter räckvidd (individer) per dag.

Storlek på marknadsföringsbudget
3 till 5% av omsättningen är vanligt för etablerade varumärken, men kan vara så hög som 10-20% för nystartade tillväxtbolag.

Hör av dig till hakan.helander@paragram.se så kan jag berätta mer om hur du får ut mest effekt av din marknadsföringsbudget.

<span>%d</span> bloggare gillar detta: